Przejdź do menu Przejdź do treści

Sylwetka absolwenta

SYLWETKA ABSOLWENTA KIERUNKU INFORMATYKA I STOPNIA

Inżynierskie studia pierwszego stopnia na kierunku Informatyka przygotowują absolwentów w zakresie treści matematycznych i technicznych niezbędnych do realizacji przedmiotów kierunkowych i wykonywania zawodu informatyka. Obejmują one kompetencje inżynierskie wykorzystywane przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu. Absolwent zdobywa wiedzę i umiejętności praktyczne między innymi w zakresie algorytmiki i programowania, organizacji i architektury systemów komputerowych, oraz ich bezpieczeństwa, implementacji i wdrażania oprogramowania, baz danych i sieci komputerowych, multimediów i technologii internetowych, administrowania małymi oraz średniej wielkości systemami informatycznymi. Ponadto w kluczowe umiejętności absolwenta kierunku wpisuje się zdolność analitycznego podejścia do rozwiązywania problemów pojawiających się w realizowanych przez niego inżynierskich projektach informatycznych. Dodatkowo absolwent jest wyposażony w wiedzę i umiejętności z podstaw przedsiębiorczości oraz w zakresie korzystania z technik kształcenia zdalnego (w tym z platform e-learningowych) i języka obcego (na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego) oraz języka specjalistycznego. Zdobyte podczas studiów wielozakresowa wiedza i umiejętności poszerzane są poprzez udział studenta w 6-cio miesięcznych praktykach w firmach z branży IT. Dzięki nim student nabywa niezbędne umiejętności i doświadczenia, które pozwalają mu na zwiększenie kompetencji informatycznych i umocnienie swojej pozycji podczas wchodzenia na rynek pracy. Wykształcone podczas studiów kompetencje społeczne i interpersonalne znacząco wzmocnią potencjał zawodowy absolwentów Informatyki w obszarze przedsiębiorczości, przygotowania do pracy w zespole, świadomości podnoszenia kwalifikacji i ich dostosowywania do rynku pracy.

 

 

Cele kształcenia na kierunku INFORMATYKA I stopnia

Celem studiów na kierunku Informatyka jest przygotowanie absolwenta do pracy w zawodzie informatyka w oparciu o osiągniętą wiedzę i umiejętności praktyczne oraz kompetencje społeczne i komunikacyjne, którego kwalifikacje będą odpowiedzią na potrzeby współczesnego, podlegającego szybkim zmianom, rynku pracy. Osiągnięcie tego celu możliwe będzie dzięki wiedzy, umiejętnościom praktycznym i kompetencjom społecznym zdefiniowanym w ramach kierunkowych efektów kształcenia. Celem studiów jest również przygotowanie absolwentów do uzupełnienia i poszerzania wykształcenia na studiach drugiego stopnia z zakresu informatyki.

 

 

Uzyskiwane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe absolwenta studiów I stopnia

Absolwent jest przygotowany do prowadzenia własnej firmy informatycznej lub podjęcia pracy między innymi jako: administrator systemów komputerowych, administrator baz danych, administrator sieci informatycznej, projektant stron i aplikacji internetowych, grafik komputerowy, programista aplikacji czy tester oprogramowania. Absolwent specjalności Administracja Systemami Informatycznymi jest przygotowany do stosowania zaawansowanych technik wdrażania i zarządzania systemami informatycznymi, w szczególności systemami sieciowymi oraz do projektowania, tworzenia i administracji rozbudowanych systemów bazodanowych. Absolwent specjalizacji Multimedia i Technologie Internetowe jest przygotowany do pracy jako specjalista z zakresu obsługi zróżnicowanych aplikacji multimedialnych, bazujących na przetwarzaniu dźwięku i obrazu, zapisu wideo a także transmisji strumieniowych. Absolwent tej specjalizacji znajdzie zatrudnienie jako administrator aplikacji wykorzystujących multimedia, zarówno o charakterze lokalnym (typu desktop), jak i zdalnym (SaaS). Absolwent specjalności Informatyka nauczycielska przygotowywany jest do pracy nauczyciela informatyki w szkole podstawowej oraz trenera i animatora szkoleń informatycznych. Zdobywa wiedzę z zakresu metod i technik informatycznych wykorzystywanych w edukacji oraz wzbogaca swój warsztat pracy o niezbędne umiejętności do korzystania z narzędzi cyfrowych.

 

 

Uzyskiwane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe po specjalności
Administracja Systemami Informatycznymi:

Absolwent specjalności Administracja Systemami Informatycznymi jest przygotowany do stosowania zaawansowanych technik wdrażania i zarządzania systemami informatycznymi, w szczególności systemami sieciowymi oraz do projektowania, tworzenia i administracji rozbudowanych systemów bazodanowych.

Absolwent:

  • posiada wiedzę na temat zależności występujących pomiędzy procesami działającymi w systemie informatycznym, rozumie zasady integracji sieci lokalnych opartych na różnych architekturach i technologiach oraz mediów w sieci; posiada wiedzę na temat relacyjnych systemów bazodanowych, zarówno platform udostępnianych w ramach wolnego i otwartego oprogramowania (MySQL, PostgreSQL) jak i komercyjnych (SQL Server Business Intelligence oraz Oracle Database), zna techniki OLAP; rozumie zagrożenia istotne dla funkcjonowania systemów informatycznych i zna sposoby przeciwdziałania im;
  • posiada umiejętność integracji sieci i usług, konfigurowania połączeń pomiędzy sieciami typu LAN i WAN, nadsieci i podsieci; nabywa umiejętności pozwalające na rozpoczęcie pracy w środowisku programowalnych routerów i przełączników sieciowych (ang. switch), potrafi tworzyć/budować przykładowe rozwiązania integrujące usługi sieciowe w małej firmie; posiada umiejętność korzystania z rozproszonych systemów plików (NFS, SMB) oraz usług katalogowych. Potrafi tworzyć programy z wykorzystaniem usług sieciowych (web services) oraz modeluje przepływ danych w systemach informatycznych.

Absolwent informatyki, specjalności Administracja systemami informatycznymi jest przygotowany do pracy między innymi w zawodzie:
administratora systemów komputerowych, administratora baz danych, administratora sieci informatycznej, projektanta stron internetowych (webmastera), programisty, specjalisty do spraw integracji oprogramowania, specjalisty do spraw zarządzania informacją.

 

 

Uzyskiwane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe po specjalności
Multimedia i Technologie Internetowe:

Absolwent specjalności Multimedia i Technologie Internetowe jest przygotowany do pracy jako specjalista z zakresu obsługi zróżnicowanych aplikacji multimedialnych, bazujących na przetwarzaniu dźwięku i obrazu, zapisu wideo a także transmisji strumieniowych. Absolwent tej specjalizacji znajdzie zatrudnienie jako administrator aplikacji wykorzystujących multimedia, zarówno o charakterze lokalnym (typu desktop), jak i zdalnym (SaaS).

Absolwent:

  • wykazuje się znajomością zagadnień dotyczących zapisu, kompresji, generowania oraz przetwarzania dźwięków i obrazów; posiada podstawową wiedzę o zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem systemów informatycznych;
  • posiada umiejętność samodzielnego konfigurowania wybranych aplikacji opartych na systemach zarządzania treścią i dostosowywania ich do potrzeb użytkowników końcowych; absolwent jest przygotowany do tego, aby projektować i wdrażać sieciowy system multimedialny w oparciu o odpowiednie standardy, w tym: kodowania obrazu i dźwięku dostosowanych do wymaganych warunków, dobiera oprogramowanie i zestaw protokołów sieciowych dla realizacji określonej funkcjonalności, projektuje graficzny interfejs dla systemów sieciowych, z uwzględnieniem aspektów ergonomii i funkcjonalności serwisów zdalnych, umie stosować podstawowe metody zabezpieczania sieciowych systemów multimedialnych. Przygotowuje rozbudowane materiały prezentacyjne, wykorzystujące animacje 2D i 3D oraz elementy interaktywne.

Absolwent informatyki, specjalności Multimedia i technologie internetowe jest przygotowany do pracy między innymi w zawodzie: grafika komputerowego, projektanta stron internetowych (webmastera), projektanta aplikacji multimedialnych, administratora serwerów WWW oraz projektanta systemów zarządzania treścią, specjalisty do spraw zarządzania informacją.

 

 

Uzyskiwane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe po specjalności
Informatyka Nauczycielska:

Absolwent, który uzyskuje tytuł zawodowy inżyniera informatyki specjalności Informatyka nauczycielska jest przygotowany do pracy w zawodzie informatyka a ponadto jest gruntownie przygotowany do pracy jako nauczyciel przedmiotów informatycznych na poziomie szkoły podstawowej.

Absolwent:

  • wykazuje się znajomością zagadnień związanych z wykorzystaniem różnego rodzaju narzędzi informatycznych z obszaru nowoczesnych technologii wspomagających pracę różnych instytucji, w szczególności edukacyjnych;
  • posiada umiejętność samodzielnego przygotowania rozbudowanych materiałów dydaktycznych takich jak: prezentacje, cyfrowe karty pracy, instrukcje realizacji zadań wykorzystujące elementy interaktywne. Korzysta z e-learningowych narzędzi dydaktycznych (aplikacji chmurowych) i platform edukacyjnych, w tym samodzielnie dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć edukacyjnych.

Absolwent kierunku Informatyka nauczycielska jest również przygotowany do pracy jako administrator szkolnej pracowni komputerowej, w zakresie niezbędnych czynności projektowych, wykonawczych, instalacyjnych, konfiguracyjnych oraz konserwacyjnych, animator edukacyjnych inicjatyw w zakresie IT, trener i projektant kursów informatycznych.
Sylwetka absolwenta Informatyka – nauczyciela W ramach specjalności nauczycielskiej kompetencje Absolwentów poszerzone są o wiedzę i umiejętności z zakresu zagadnień dydaktycznych i metodycznych prowadzenia zajęć z przedmiotów informatycznych. Dodatkowo pozyskują wiedzę z zakresu psychologii oraz wychowania dzieci i młodzieży. Oprócz zagadnień teoretycznych, przewidziane w toku studiów zajęcia praktyczne mają na celu zdobycie doświadczenia w przygotowaniu planów dydaktyczno-wychowawczych, rozkładów materiału, scenariuszy lekcji oraz prowadzenia zajęć (w tym lekcji) z uczniami. W zawodzie nauczyciela bardzo istotne są kompetencje społeczne, a szczególnie oczekiwanymi przez pracodawców są otwartość na uczenie się oraz umiejętności komunikacyjne. W ramach przedmiotów specjalnościowych studenci będą mają możliwość nie tylko pozyskiwania tych kompetencji, ale także nabywania nawyków związanych z kształceniem ustawicznym, śledzeniem innowacji z dziedziny informatyki, uczestnictwem w coraz bardziej powszechnych specjalistycznych webinariach. Absolwenci specjalności informatyka nauczycielska doskonale posługują się narzędziami komunikacji internetowej, w celu uaktualnienia swojej wiedzy. Wiele z treści omawianych w trakcie studiów proponowane jest do realizacji jako zadania grupowe. Ma to na celu wykształcenie umiejętności współpracy w grupie, przyjmowania w nich różnych ról oraz uczenia odpowiedzialności za powodzenie projektu. Zawód nauczyciela jest zawodem społecznego zaufania, stąd kładziony jest duży nacisk na dbałość o etykę zawodową.

 

 

Dalszy dostęp do studiów

Absolwenci są przygotowani do dalszego kształcenia na studiach drugiego stopnia oraz podnoszenia kwalifikacji na studiach podyplomowych.

 

 

SYLWETKA ABSOLWENTA KIERUNKU INFORMATYKA II STOPNIA

Absolwent informatyki, studiów INŻYNIERSKICH drugiego stopnia o profilu praktycznym ma szeroką wiedzę interdyscyplinarną z zakresu projektowania systemów informatycznych i multimedialnych, umożliwiającą szybką adaptację do dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości informatycznej. Ma dobrą orientację w najważniejszych kierunkach rozwoju wiedzy z obszaru informatyki oraz innowacjach i wdrożeniach z zakresu nowych technologii. Cechuje się umiejętnością integrowania wiedzy z różnych dziedzin w celu tworzenia wielofunkcyjnych projektów. Absolwent jest przygotowany do samodzielnej pracy projektowej, w tym do projektowania baz danych, aplikacji i systemów informatycznych. Dysponuje niezbędną wiedzą matematyczną oraz umiejętnościami profesjonalnego posługiwania się najnowszymi narzędziami i środkami informatyki do tworzenia modeli matematycznych, optymalizacyjnych i decyzyjnych. Zna mechanizmy współczesnej gospodarki, w szczególności jej sektorów związanych z nowymi technologiami i e-usługami oraz relacji między rozwojem technik informatycznych, a rozwojem społeczno-gospodarczym. Nieobce są mu współczesne trendy w procesie zdobywania wiedzy np. te oparte na teorii konektywizmu. Ma także świadomość znaczenia edukacji całożyciowej – posiada nawyk kształcenia ustawicznego i dbania o rozwój zawodowy. Orientuje się w możliwościach wdrożeniowych, systemie patentowym w Polsce i za granicą (aspektach prawnych) oraz możliwościach pozyskiwania funduszy w celu wsparcia i rozwoju firmy oraz tworzonych produktów. Dużym atutem Absolwenta jest umiejętność współdziałania oraz pracy w grupie, a także dobra znajomość norm prawnych i etycznych związanych z wykonywaną przez niego profesją. Wykorzystuje środowisko i narzędzia pracy zdalnej. W swym działaniu wykazuje się inwencją, kreatywnością i wrażliwością estetyczną.

 

Cele kształcenia na kierunku INFORMATYKA II stopnia

Celem studiów na kierunku Informatyka jest przygotowanie absolwentów posiadających kompleksową wiedzę i umiejętności informatyczne w zakresie tzw. kompetencji twardych – ścisłych i analitycznych (programowania, konfiguracji systemów informatycznych, tworzenia architektury oprogramowania, projektowania baz danych) oraz kompetencji miękkich, koncentrujących się na umiejętnościach osobistych oraz interpersonalnych (pracy zespołowej, umiejętności organizacji i tworzenia modelu pracy oraz delegowania zadań). Umiejętności te pozwolą na zatrudnienie na stanowiskach informatycznych w firmach i organizacjach, w których są wykorzystywane narzędzia i systemy informatyczne – w wyspecjalizowanych firmach z branży IT, ale również w centrach usług wspólnych. Absolwent, w zależności od wybranej przez siebie ścieżki edukacyjnej, jest przygotowany do samodzielnej pracy jako programista, twórca i administrator systemów informatycznych, projektant i administrator baz danych, programista serwisów internetowych, grafik komputerowy, twórca animacji i gier komputerowych. Absolwent studiów informatycznych II stopnia otrzymuje tytuł magistra INŻYNIERA informatyki. Jest również przygotowany do podejmowania wyzwań badawczych i konty-nuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) lub na studiach podyplomowych.

Uzyskiwane kwalifikacje oraz uprawnienia zawodowe absolwenta studiów II stopnia

Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy na stanowiskach informatycznych w firmach i organizacjach, w których są wykorzystywane narzędzia i systemy informatyczne – nie tylko w wyspecjalizowanych firmach z branży IT, ale również w centrach usług wspólnych. Absolwent, w zależności od wybranej przez siebie ścieżki edukacyjnej, jest przygotowany do samodzielnej pracy jako programista, twórca i administrator systemów informatycznych, projektant i administrator baz danych, programista serwisów internetowych, grafik komputerowy, twórca animacji i gier komputerowych.

Dalszy dostęp do studiów

Absolwent jest przygotowany do podejmowania wyzwań badawczych i kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) lub na studiach podyplomowych.

Informatyka na UP

Zaprogramuj swoje życie!

Archiwa

Kontakt

Instytut Informatyki
Uniwersytet Pedagogiczny
im. Komisji Edukacji Narodowej
ul. Podchorążych 2
30-084 Kraków
(+48 12) 662 78 45
ii@up.krakow.pl